Historia

1943-1960

Spółka została założona 3 września 1943 roku przez praskiego przedsiębiorcę Jana Prosvica jako Elektrotechniczna Spółka Akcyjna – ESA. W małym mieście Hlinsk rozpoczęła się produkcja sprzętu gospodarstwa domowego, na początku skupiała się ona wyłącznie na żelazkach.

Upaństwowienie i integracja firmy w grupę ELEKTRO-PRAGA. Pod tą nazwą firma działała do roku 1995. Od roku 1950 do 1965 Państwowe Zakłady Elektro-Praga Hlinsk. Z fabryki Rynovice do Hlinska zostaje przeniesiona cała produkcja odkurzaczy. W krótkim czasie staje się to główną domeną firmy. Rejestracja znaku towarowego ETA, który do dzisiaj jest jednym z najbardziej rozpoznawanych znaków w Czechach.

1973-1993

Stanislav Lachman, światowej sławy projektant obejmuje stanowisko głównego projektanta produktów ETA. Jego najbardziej znane projekty to m.in. mikser kuchenny z charakterystycznym kielichem (1954), suszarka w kształcie pistoletu laserowego (1973) i kontrowersyjny projekt żelazka ETA 211 z największą na świecie stopą grzewczą.

Do produkcji wchodzi odkurzacz ETA x400, którego w czasie 16 lat wyprodukowano aż 2 500 000 sztuk. Spółka Elektro-Praga zostaje sprywatyzowana.

1996-2009

Zmiana nazwy firmy na ETA a. s. wraz z nowym znakiem towarowym. Zakończenie produkcji żelazka ETA 219/220, którego od roku 1972 wyprodukowano 11 500 000 sztuk. Nowy właściciel strategicznyPlastkov s. r. o. Rozpoczęcie produkcji komponentów dla branży samochodowej i zatrudnienie nowego projektanta Zdenka Veverky.

1-go sierpnia 2008 dochodzi do rozdzielenia produkcji tworzyw sztucznych firmy Plastkov. ETA jako w pełni samodzielna firma skupia się wyłącznie na sprzęcie gospodarstwa domowego. Po 60-ciu latach dochodzi do zmiany logotypu. Rok 2009 należy do odkurzacza ONYX, najlepiej sprzedającego się odkurzacza na rynku.

2011-2013

ETA skupia się na lepszej komunikacji online ze swoimi klientami poprzez nową stronę internetową i sklep. ETA nadal symbolizuje tradycje i historię sprzętu gospodarstwa domowego pod znakiem czeskiego designu i czeskiej jakości, pozostając jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na lokalnym rynku. Wysoką jakość produktów potwierdza akcja „Przedłużacz gwarancji”, dzięki której klienci mogą przedłużyć gwarancję zakupionego sprzętu z dwóch lat do nawet dziesięciu.

ETA celebruje siedemdziesiątą rocznicę. Z tej okazji wypuszcza na rynek specjalną edycję swojego flagowego odkurzacza Generoso. Limitowana edycja ogranicza się do 1943 sztuk, a gwarancja wydłużona jest do 70 lat.

W 2014 roku firma ETA posiada ponad 30 sklepów własnych i około 240 produktów w swoim portfolio.